لزوم اخذ ایی‌نماد:

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که از طرف مرکزی با نام توسعه تجارت الکترونیکی که وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است، به عنوان تاییدیه به فروشگاه‌های اینترنتی داده می‌شود.

هزینه ثبت‌نام، اعمال اصلاحات، اخذ و نصب و تمدید سالانه: ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال.

از مورخه‌ی ۱ خرداد ۱۳۹۸: به اطلاع کلیه متقاضیان محترم نماد اعتماد الکترونیکی می رساند، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در نظر دارد در راستای ارتقای کیفیت سرویس و به موجب مصوبه شماره ۲۸۸ مورخ ۰۵ / ۱۲ / ۱۳۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، نماد اعتماد الکترونیکی را از این پس با اعتبار دو ساله اعطا و با دریافت هزینه ۱۷۵ هزار تومانی اعطا نماید. شایان ذکر است متقاضیانی که پیش از این اقدام به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی نموده اند، در زمان تمدید مشمول تعرفه مذکور خواهند بود و از این پس کلیه نمادهای اعطا و تمدید شده ۲ ساله خواهد بود. همچنین به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا، متقاضیان دریافت نماد اعتماد الکترونیکی درصورت تمایل می توانند مبلغ تعرفه مذکور را در دو مرحله و با بازه زمانی مشخص پرداخت نمایند.

اخذ ایی‌نماد برای سایت‌های فروشگاهی الزامی‌ست و برای راه‌اندازی درگاه پرداخت آنلاین حتما باید آن را اخذ کرد.

نشانه‌ای نمادین است که منحصراً توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی صادر شده و به کسب و کارهای مجازی (کسب و کار اینترنتی و موبایل) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آنها اعطا می‌گردد؛ این نماد پس از بررسی وب‌سایت و احراز هویت و صلاحیت مالک برای مدت یک سال صادر می‌گرد. یکی از مهم ترین عوامل توسعه تجارت الکترونیک کسب اعتماد و اطمینان کافی در میان کاربران خدمات اینترنتی می باشد.

انواع نماد اعتماد الکترونیکی
نماد اعتماد الکترونیک شامل ۳ حالت می باشد:
۱٫ حالت موقت
۲٫ تک ستاره
۳٫ دو ستاره

با ارائه درخواست جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیکی توسط مشتریان ابتدا درخواست آنها مورد بررسی قرار میگیرد و پس از تایید اطلاعات فیزیکی ، نماد موقت اعتماد به آن ها داده می شود. در صورت انطباق بیشتر نماد تک ستاره به آنها داده می شود و در نهایت تبدیل به ۲ ستاره می شود.

ضرورت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی :

اخذ نماد اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه های اینترنتی توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک زیر نظر وزارت صنعت و معدن و تجارت که گرفتن این نماد ملزم به صدور پروانه کسب فروشگاههای الکترونیکی می باشد جهت اعتماد سازی، افزایش امنیت، ارتقای نظارت بر فروشگاه، کاهش قیمت ها و کم شدن واسطه ها ، ایجاد و افزایش رقابت لازم و ضروری است و طبق اطلاعیه سازمان توسعه تجارت الکترونیک ، در آینده ای  نزدیک فروشگاه های اینترنتی فاقد نماد اعتماد  الکترونیک مجوز فعالیت نخواهند داشت.

عملکرد نماد اعتماد الکترونیک:

• روی تصویر لوگوی اینماد صفحه مجوز مربوطه مشاهده می گردد.

• از اصلی بودن صفحه مرورگری که مشاهده می کنید مطمئن شوید.
• صفحه مجوز حتما باید با آدرس enamad.ir شروع شده باشد.

• URL فروشگاه حتما باید با آدرسی که در این صفحه مشاهده می کنید یکسان باشد.
• دامنه وب سایت و فروشگاه مورد نظر را می توانید در فهرست کسب و کارهای منشر شده در سایت اینماد جستجو کنید.

نکات مهم پیرامون فعالیت کسب و کارهای اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی:

• فروشگاه اینترنتی با پایبندی به تعهدنامه ای که در مرکز توسعه ارائه داده و لینک آن در صفحه مجوز نماد اعتماد الکترونیکی قابل دسترسی است کالا و خدمات خود را ارائه میدهد.
• مجموعه ای از قوانین و مقررات که توسط سازمان توسعه تنظیم شده و در صفحه اصلی پرتال نماد اعتماد الکترونیکی در اختیار خریداران قرار می گیرد و باید توسط فروشندگان رعایت گردد.
• دریافت اینماد با تعداد ستاره بالا بیان کننده اعتماد ، امنیت بیشتر وب سایت فروشگاهی است.

دریافت اینماد برای هر کسب و کار اینترنتی که خدمتی ارائه می دهد و یا محصولی می فروشد لازم می باشد اگر سایت شما فقط جنبه معرفی دارد نیازی به گرفتن اینماد ندارید.لازم به ذکر است جهت گرفتن درگاه پرداخت بانکی در وب سایت فروشگاهی اخذ اینماد یک پیش نیاز می باشد مگر اینکه از طریق درگاه های واسط ، درگاه پرداخت بانکی دریافت کنید.

 

})